Årets Vätternrunda kan bockas av!

2014-06-15
Stort tack till CHRISTER HEDBERG som tog bilden av mig innan starten i lördags 14 juni

Dags att summera årets Vätternrunda, för min del den 7:de på raken och som också blev den bästa.

Precis som de sista 6 åren har jag varit ledare för olika SUB-gäng i min egen klubb Lygnens Venners färger från Göteborg. I år var vi 23 i gruppen, med stommen (11 pers) från SUB 8-gruppen 2013.
Målsättningen i år var SUB 7.45 eller bättre. Detta efter att galant klarat målsättningen 2013 (7,55) i den då hårda sydvästliga vinden med rejäl motvind ned till Jönköping.

Årets genomförande
* Förutsättningarna var detta år väldigt ovanliga med rejäl nordlig/nordostlig vind med 6-9 m/s (första gången denna vindriktning på mina 7 genomförda rundor från-08 till i år). För övrigt perfekta förhållanden med sol hela dagen och 18 grader i snittemp.
* Vi visste att målsättningen krävde 39,0 km/ i snittfart då vi hade planerat att stanna i 6 minuter för kissa och fylla vatten. Enligt min cykeldator stannade vi 6 min 22 sekunder.
* Vår plan gick ut på att försöka bygga upp ett tidsförsprång i medvinden ned till Jönköping utan att knäcka oss med höga pulstoppar och mjölksyra. Målet var +12 minuter medans resultatet blev +6 minuter.
Detta åts sedan upp mycket fort i den tuffa motvinden rakt i näsan 15 mil norrut på den västra sidan. I Hjo efter drygt halva rundan låg vi 8 minuter efter tidsschemat.
* När vi vände upp vid Hammarsundet fick vi tyvärr inte tillbaka medvinden i någon större omfattning då det på kvällningen hade mojnat.

Alltnog efter en ordentlig forcering de sista 4 milen landade vi på fin-fina 7 timmar 55 minuter, vilket alltså är en tangering av förra årets tid. Men i realiteten är detta ett bättre resultat då årets runda var dryga 3 km längre och i år landade vi dessutom på 291 plats mot förra årets 316. I år var vi exakt 60 minuter efter snabbaste på Vättern medan förra året var vi 1 tim 18 minuter efter.

Intressant nördfakta är att vi passerade de olika tidskontrollerna på följande placeringar:563-478-489-290-293-291. Detta vittnar enligt min mening om ett bra upplägg med kraftbesparing vilket gav en positiv trend.

Årets runda genomfördes av oss cyklister i gänget på ett föredömligt säkert sätt, de tillbud som vi hade och redde ut på allra bästa sätt förorsakades av en motorcyklist som stannade mitt i en rondell när vi kom susande och en annan mc-förare som fick stopp och började skjuta mc:n rakt över vägen.

Avslutningsvis vill jag tacka alla de som var med i denna trevliga satsning. Det är kul att cykla med er alla, speciellt då fokuset i första hand ligger på säkerheten och först i andra hand på tidsmål.

Nu går jag vidare med sommarens roliga cykelresor med er glada cyklister som får förmånen att hänga med oss till platser som Col du Galibier och Col du Tourmalet i Alperna och Pyrenéerna i stället för metropoler som Fagerhult och Medevi!
4 - 13 juli och idag 15/6 har vi fortfarande 3 platser kvar om du vill hänga med oss till Pyrenéerna!
24 juli-1 augusti och vi startar vid Genèvesjöns och cyklar över Alperna till Medelhavet!
Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.